Transibiriska Järnvägen 2007

Efter en hel del prat var vi alltså klara att åka Transibiriska Järnvägen. Vi startade Annandag Påsk 2007, och här ser vi Angus på Borlänge station. Pontus och Louise gjorde oss sällskap till Stockholm.

Vi flög med SAS till Moskva och tog en taxi till vårt hotell som låg i det här "charmiga" kvarteret. Visst, det var inte lyxklass direkt men hotellet var helt ok. En promenad i kvarteret och middag på hotellet var vad vi mäktade med. Nästa morgon tog vi tunnelbanan in till centrala delarna av Moskva och lämnade vårt bagage på stationen. Resten av dagen var vi ute och gick och såg oss omkring.

Här ska vi precis äta lunch. Gulaschsoppa öl och vodka. Supergott.

Målet för vår promenad var Kreml. Där knallade vi runt en stund och sen tog vi tunnelbanan tillbaks till järnvägsstationen.

Här är vi på väg ombord på Tåg nr 4 vid Jaroslavskjistationen i Moskva. En av våra två konduktörer/vagnskötare kontrollerar att vi går på rätt vagn.

Så här snyggt såg det ut när vi kom in. Vi hade bokat 2.bäddskupé och det var det värt. Tvättrum och dusch delade vi med grannkupén.

Nu har resan börjat. Kortet är taget första dagen. Ett litet whiskeyglas skymtar på bordet.

På stationerna fanns det mesta att handla. Bröd, korvar, grönsaker, fisk, kött och som ni ser ÖL. En kryddig rökt korv och varsin öl smakade kanon och kostade inte många kronor.

Här är våra kanontrevliga grannar, Jesse och Ingemar. Så mycket garv hade jag aldrig trott det skulle bli under dom 5 1/2 dagar vi var ombord men redan första dagen hade vi hittat varann och sen stämde allt perfekt.

Så här såg många små samhällen ut. Man kan tro att man rest bakåt 100 år i tiden.

Här är gränsen mellan Ryssland och Mongoliet. Vi stog här ca 3 tim och hann alltså med att köpa lite champagne bl.a.

Så här spännande var mongoliet i stort sett hela tiden.

Mongoliets huvudstad Ulan Baator.

Så har vi kommit in i Kina. Här har våren kommit mycket längre och dagarna börjar bli riktigt sköna.

Äntligen framme i Peking. Helt otroligt men vi anlände på minuten i rätt tid. Sånt berör ett gammalt tåghjärta.

Här poserar Angus under en av våra promenader.

Det enda som inte imponerade var våran hotellfrukost. Vi gjorde ett försök att äta men insåg att det var bättre att vara utan.

Angus provar klänning till personalens förtjusning.

Pekings centralstation på kvällen.

Angus och jag under en av våra utflykter. Här vid himmelens tempel.

En vy från den förbjudna staden.

Sista kvällen var det Pekinganka som stod på menyn.