Kroatien 2015

Även detta år var det Kroatien som hägrade på vår semester. Vi hade bokat färja Söndagen den 28/6 och när det visade sig att vi kunde komma iväg redan på Torsdagen planerade vi in släktbesök i Halland på nervägen.

Klar för avfärd Första natten i västergötland
Hudene Västergötland På plats hos Georg o Ing-Mari Rita, Georg och Ing-Mari

Lite speciellt för i år var att vi lovat att vara resehjälp åt Kjell-Åke och Carina från Ljusdal. Dom hade aldrig åkt utomlands med sin husbil och kände att nu var det dags. Vi hade haft lite mail och telefonkontakt tidigare men vi träffades för första gången på ställplatsen i Trelleborg på kvällen innan utresa. Det kändes bra direkt och det skulle säkert fungera fint att åka tillsammans.

07.30 seglade vi iväg med TT-line till Rostock och 6 sega timmar senare var det dags att fylla på reseförrådet vid Boardershopen. Efter det rullade vi söderut med stopp för middag efter vägen och natten tillbringade vi på parkeringen vid Frankewald. Nästa morgon efter frukost drog vi vidare mot etappmål nr1, Bad Gastein. Vi hade varit på väg hit i två år men vädret hade stoppat oss men såg nu betydligt bättre ut.

Fikastopp i Tyskland Camping Erlengrund Bad Gastein
Bad Gastein Bad Gastein Vattenfall i Bad Gastein

Kjell-Åke o Carina spikar stormlinor Bäst att fästa för säkerhets skull

Väl på plats på Erlenggrund camping kom grillar och kall dryck fram. Dag 2 tog vi cyklarna för att ta oss till centrum. 3,7km skulle väl bli en enkel mattch, men icke, det var uppför hela tiden och det blev både att gå med cyklarna samt att ta flera pauser. Väl uppe i centrum var det mödan värt, en fantastiskt fin stad med vattenfall och vackra byggnader kombinerat med en underbar utsikt. Efter det tog vi kabinbanan upp på Stubnerkogel. 2300m, strålande sol ,snitzel med pommes och en kall öl och vi bara njöt. Kabinbanan kostade 20euro/ person för tur o retur.

Rita trotsar sin rädsla återigen. Väntar på lunch på Stubnerkogel
Härlig utsikt Personliga rädslor övervinns på löpande band

Efter ytterligare en natt packade vi ihop för att köra ner mot Kroatien. Vid utcheckningen frågade personalen om vi inte skulle ta tåget.. Inte visste jag att det även tog husbilar men så var det. 17euro kostade det inkl. personerrna i bilen. Resan tog ca 20min och vi kom fram norr om Villach.

Ombord på tåget Morgonpromenaden i Krk gjorde oss varma så det blev att svalka av sig med en kall.

Vi fortsatte ner genom Slovenien och passerade Postoijna och vidare ner mot Rijeka och ut på Krk. Vi tog in på Bor camping i Krk. Campingen ligger på en höjd med en rejäl backe dit upp men det är det värt tycker vi. Campingen har mycket bra service och det är lugnt och skönt. Pool finns om man inte orkar gå ner till havet.

Här stannade vi i 3 nätter innan det var dags att släppa våra "elever" för att klara sig själva. Dom drog vidare mot Cres medans vi åkte till ,en för oss, ny stad, Njivice där vi skulle träffa bekanta från Borlänge. Här möttes vi av en helt suverän camping med helt nybyggt servicehus, nära till badet och en fin strandpromenad. Kvällen bjöd på gemensam middag i stan. Vi solade, badade, hade picnic på stranden och damerna tog snabbt till sig en ny tradition, tjejöl på eftermiddagarna. 5 nätter stannade vi här.

Båthamnen i Nijvice Strandpicnic

På väg in mot kvällsmaten Det blev Pizza i värmen Nijvice

Mot Opatija sa vi och hamnade på camp Medveja en bit utanför. Vi var här två år tidigare men nu var campingen nersliten och ofräsch så det blev bara en natt innan vi drog vidare mot Bale. Med GPS:en inknappad på en camping i Bale så försökte vi oss på att åka en kustnära väg. Det blev smalare och smalare utan möjlighet att vända och plötsligt brakade det till på taket, nu rök antennen , och så var det. Lite osis eftersom den monterades ny året före och kostade ca 2000:-.

Campingen i Bale föll oss inte i smaken så det blev Pizzalunch och sen for vi vidare till Porton Biondi i Rovinj. Här stannade vi i 5 dygn och hittade ett nytt badställe söder om staden. Vi åt hamburgare vid två luncher och dom burgarna är nog svåra att överträffa. När det var dags att cykla iväg för att köpa morgonbröd gjordes en lustig upptäckt. När cyklarna togs ner från bilen så satt antennen fastkrokad på Ritas cykelstyre. Då var det bara att hålla tummarna att den inte gått sönder när den slets loss.

Rovinj Rovinj

Nu körde vi upp till Porto Sole i Vrsar, dagarna rullade på med sol, bad och grillat. Plötsligt får vi SMS av Kjell-Åke och Carina som oxå var i Vrsar men på Camp Orsera. Klart det blev middag tillsammans, det var kul att ses och höra hur dom haft det.

I väntan på lunchen Hamburgare med "cheeserolls"

Vi var sugen på att se Novigrad som skulle vara en fin stad. Vi hade åkt förbi flera gånger men aldrig stannat så dit ställe vi kosan. Vi fick en plats på camp Mareda. Dom körde fortfarande med systemet att elskåpen ska vara låsta och öppnas av personalen. Det tog tre (3) timmar efter att vi kommit på plats innan det kom en och öppnade så vi kunde sätta i kabeln. Vi gillade inte campingen särskilt mycket så det fick bli en natt innan vi drog vidare. Cykel upp till receptionen för att checka ut, " säg till att vi är klara att åka så han kan komma och öppna elskåpet direkt". "Absolut, det ska vi säga till", 1 tilmme och 20 minuter senare och efter en tillsägelse kom han. Mycket irriterande, så hit åker vi inte igen.

Isället körde vi upp till Umag och Camp Stella Maris för ett par dagar med semesterns sista bad. Vi diskuterade fram och tillbaka hur vi skulle lägga upp hemresan, långa eller korta pass och vart skullle vi stanna. Vi bestämde oss till slut för att börja med Salzburg. Det blev plats på Camping Stadtblick. Fin utsikt över staden och vi tog en kvällspromenad en till city. Efter några timmar kände vi att vi sett de centrala delarna och bestämde oss för att nästa dag åka vidare mot Bamberg.

Camping Stadtblick Salzburg Campingen Mozarts födelsehus

Snyggaste McDonaldsskylten   Svenskt godis

Väl framme snöt vi sista platsen på ställplatsen och innan vi en fixat fram stolar, bord och komframöl så rullade det in en glassbil och vips stod vi där med varsin jurdgubbsglass deluxe. Kort därefter blev Rita getingstucken, inte alls trevligt då hon är allergisk mot getingar så det blev att medicinera direkt. På kvällen tog vi en tur på cyklarna in till staden som var otroligt fin. Bamberg kallas visst Tysklands Venedig och vatten fanns det gott om. Det blev en kvällsöl på en restaurang innan vi cyklade tillbaks.

Ställplatsen i Bamberg Bamberg Bamberg
Skapligt hus i Bamberg Min ros vid rabatten En kvällsöl på gång

Nu körde vi upp mot Potsdam och hittade en camping i Caputh, camping Himmelreich, en helt ok plats vid en sjö och ett perfekt utgångsläge om man skulle vilja in till Berlin. Här fick vi semestern andra regnskur på natten.

Himmelrikets camping   Ett udda fordon

Nu var det bara sista etappen kvar upp till Rostock. Väl framme blev lunch och sen shopping på Kaufland, Calles och Bordershopen. Med fullastad bil gjorde vi ett traditionsenligt stopp vid Ullared.