Kroatien 2014

Vi startade även detta år på midsommarafton och stannade i Askersund för att sova. På midsommardagen fortsatte vi till Trelleborg där vi övernattade på ställplatsen i hamnen. På Söndagen var det meningen att färjan skulle avgå kl 07.30, men vid incheckningen fick vi besked att vår båt hade krockat med kajen i Rostock och vi var ombokade till 9.30. Ombord var det riktigt mycket folk men vi hittade sittplats. Vi hamnade bredvid ett par som även dom var på väg mot Kroatien men dom skulle ta vägen via Prag. Vi hade så mycket att prata om så vi bestämde oss för att leta upp en ställplats där vi kunde ta en öl och fortsätta prata. Vi hittade en plats i en trädgård ca 10 mil från Rostock där vi åt middag ute och fortsatte i Sten-Åke & Maisy:s husbil med öl o whisky.

Vi startade ganska tidigt nästa morgon och ställde in GPS:en på Rothenburg där vi hittade en ställplats precis invid ringmuren runt gamla stan. Det blev en promenad in i stan och vädret var helt ok, det regnade ialla fall inte. Nästa morgon drog vi vidare mot Schwangau och slottet  Neuschwanstein. Vi parkerade i centrum och inväntade att regnet skulle, om inte sluta, så åtminstone minska lite. Det gjorde det inte så det blev några kort från parkeringen, lite lunch och sen drog vi vidare.

Rita vid porten till Rothenburg På väg in till staden
Neuschwanstein i dimma Här stod vi

Nu var det tänkt att vi skulle vidare till Bad Gastein, nåt vi hade kvar sedan förra året, men även i år var vädret emot oss så vi valde att åka via Sölden och Timmelsjochpasset ner till Italien istället. En kanonfin tur ända till de riktiga stigningarna började för då kom dimman. Sikten var näst intill obefintlig men det gick ändå bra så länge det var uppför. Däremot gruvade man sig för nedfärden. Det visade sig vara i onödan för när gränsen till Italien passerades sprack det upp och all dimma var som bortblåst.

Sölden Sölden Dimma på väg upp
En hel del snö kvar Många tunnlar blev det Vädret blir bättre

Vi tar oss ner och magen börjar kurra så vi bestämmer oss för att hitta en camping. En skylt. Ska vi ta den här? Det kan vi göra. Besluten är sekundsnabba ibland och denna gång blev det en fullträff. Hotell Marcus Hof med camping i trädgården, tillgång till pool, restaurang och wifi för 20 euro. Duschar och toaletter i hotellstandard. Åskan drar in på kvällen men det är varmt så vi kan sitta ute. Det blir bara en natt för vi vill komma ner till Kroatien nu. GPS:en ställs in på Rijeka och på något vis kommer vi en annan väg än vi brukar och slipper vinjetten i Slovenien. Vi fortsätter söder om Rijeka och när vi passerat Sveti Juraj dyker en av alla småcampingar som ligger mellan vägen och havet upp. Återigen ett sekundbeslut och vi får en plats precis vid vattnet. 12 euro/natt betalar vi. Synd att solen inte kommit än så det blir bara en natt även här innan vi drar ner mot Split.

Marcus Hof Restaurangen Och poolen
Camp Raca i Sveti Juraj Första parkett
Receptionen camp Raca Mörkret lägger sig

Vi kom ner till Split och camping Stobrec på Torsdagen och det blev ett dopp i havet direkt. Fredagen började vi med en långpromenad och sedan en dag på stranden. På Lördagen kom fam. Sehlin & Dahlborg till Stobrec. Vi badade, grillade och gjorde ett besök i Split och trivdes i största allmänhet. Det slank även ner nån öl och whisky så klart.

Vi tänkte stanna till Tisdagen men på natten mot Måndagen drog ett oväder in och på morgonen beslutade vi oss att packa ihop och passa på att förflytta oss när det var dåligt väder. Vi körde söderut till Makarska och camp Jure. Härligt bad och en lång strandpromenad in till centrum gjorde att vi stannade 5 nätter. Rita fick ett meddelande från en kompis att hon var i Makarska med sin man så det blev att ordna en träff. Vi hade en riktigt trevlig eftermiddag. Facebook är fantastiskt ibland.

Podstrana by night Mörkret lägger sig över Stobrec Mätta och belåtna
Makarska och surfning Plats i skuggan Camp Jure
Strandpromenaden i Makarska Makarska Vi stortrivs

Efter fem nätter var det dags att röra på sig och Trogir skulle få ett besök. Vi kollade först på camping Rozac men den gillade vi inte utan hamnade på camping Seget istället. Vi hamnade mitt emellan två andra svenska husbilar och det kändes lite påträngande först men efter att ha träffat dom förstod vi direkt att det var perfekt. Supertrevligt umgänge under de dagar vi var där.

Camp Seget Sunblockern uppsatt Våra trevliga grannar
På väg in till Trogir En av alla gränder

Nu körde vi vidare till Murter där vi stannade en natt. Vi tog en funderare och körde sen tillbaks en bit och besökte Krka nationalpark. Det var fint men Plitvice är häftigare. Nästa stopp blev Krk och Bor camping. Vädret var lite växlande men det blev ett par dagar med bad innan vi drog oss uppöver.

På väg upp genom Tyskland sov vi på en ställplats i Hiltpolstein. Den ligger precis bredvid Donau och det var häftigt att se kanalbåtarna komma förbi. Vi kom upp till Rostock utan ett endaste krångel efter vägen och där träffar vi på ett bekant par som varit ute i 11 veckor och luffat runt i sin husbil. Klart det blev en öl och whisky på kvällen. Sällskap på båten fick vi ju oxå, nåt som gjorde att resan kändes mycket kortare.

Efter ankomst till Trelleborg körde vi till Ullared och shoppade, sen till Ulricehamn för en natt, testade nya ställplatsen i Mariestad, och sista stoppet blev i Nora.