Kroatien 2013

Vi startade redan på midsommarafton. Första stopp blev Askersund där vi stannade för nattvila. När morgonen kom drog vi vidare ned till Trelleborg där vi stod över natt på ställplatsen nere vid hamnen. Färjan avgick Söndagen den 23/6 kl 07,30. Vädret var inte strålande men vi var ju på väg mot värmen.

Efter lite proviantering i Bordershopen drog vi iväg. En natt på en "Tank & Rast" blev det som brukligt. Det fungerar riktigt bra tycker vi, man står inte helt solo, tillgång till toaletter samt färkt bröd på morgonen. Vi ankom Zagreb på Tisdagskvällen. Citycampingen där är inget att rekomendera. Det var nog sämsta standarden vi sett i Kroatien. På Onsdagen skulle vi ta bussen in till centrum men det blev en lång väntan vid hållplatsen. Förklaringen fick vi när vi kom till centrum och frågade varför allt var stängt. Kroatien firade sin första Independenceday så det var helgdag, kul för dom men vi hade nog gärna haft vardag.

På Torsdagen packade vi ihop och for ner mot Karlovac och Plitvice. Vi stannade inte iår eftersom vi gjorde det för två år sedan. Men ett besök där rekommenderas. Istället kom vi till Split och Storobrec camping. Det här var klassskillnad mot Zagreb, välskött och trevligt, toppenrestaurang. Lite långt från stan men bussen gick alldeles utaför receptionen så den tog vi.

Vidare norrut och ett par nätter på camp Adria i Troqir. Att den staden finns med på Unescos lista är inte konstigt, den är helt otroligt vacker. Här träffade vi några svenskar som rekomenderade ön Murter.

Vi körde vidare mot KRK men under vägen fick vi se just Murter på en skylt och varför inte. Vänster i rondellen och vips stod vi på camping Jezera. Här blev vi kvar i två nätter innan vi körde upp till KRK och Bor camping. Det blev rejäla promenader på morgonen, poolbad på dagen och en sväng ner på stan till kvällen. Havet var så kallt att det var inte lockande att doppa sig där.

Förra årets besök på Zablace camping i Baska lockade till ett återbesök. I år var det av någon anledning inte lika trevligt. Grymt hett på dagarna men isande kallt i havet gjorde att vi körde upp till Rovinj.

Camping Porton Biondi är ett säkert kort så där hamnade vi. Här var det riktigt bra badtemperatur. På stranden sprang vi på ett par från Piteå vi träffat på Bor och det resulterade i ett gemensamt restaurangbesök. Här stannade vi i 6 nätter innan vi körde vidare upp till Porto Sole i Vrsar. Efter två nätter där var det dags att styra kosan upp mot Rostock för hemresan.