Semester 2009

Fredagen den 17 juli startade vi årets semester med att åka till Kalhäll och hälsa på Lina & Patrik och vårt nästan nyfödda barnbarn Alva. Vi var ju bara tvungna att "pussa av oss" lite innan vi skulle iväg. Vi stannade en natt och på lördagskvällen fortsatte vi i regnet till Norrköping där vi låg över natten. Vi ställde oss på en parkering vid hamnen mitt i stan, tog en promenad och köpte en sallad till kvällsmat och sov sen gott.

Nästa dag regnade det på nästan hela dagen och siktet var inställt på Skanör/Falsterbo där vi skulle hälsa på en arbetskamrat till Rita som var där på semester. Vi kom fram i bra tid, åt gott och tog en promenad i omgivningarna. På Måndagen bar det av till Trelleborg och färjan över till Rostock. Båten gick vid tretiden så vi ställde oss vid den populära ställplatsen som ligger vid infarten till Trelleborg och åt lunch där.

Vid ankomst till Rostock var det ju kväll och lika bra att ligga över för att kunna fylla på förrådet med drickbart nästa morgon. Tisdagen inleddes med ett besök hos Calles nyöppnade shop och bilen ökade drastiskt i vikt.

Nu var det dags att åka vidare mot Tjeckien och vi hade ju varit i Prag tidigare så vi bestämde oss för att köra runt och se mer av landsbygden. Vädret var superfint och vi njöt av att semestern hade börjat. Vi hittade en riktigt fin camping där vi låg en natt. Tyvärr hade dom haft mycket regn veckan före och marken var riktigt geggig.

Förmiddagskaffe efter autoban Camping i Tjeckien Nu är det snart dags för mat

Upp nästa morgon för nu skulle vi till Budapest och dit var det ca 50 mil. Dom mindre vägarna var riktigt bra men när vi kom ut på motorvägen trodde man att skåpen i bilen skulle skaka loss. Bedrövligt dåliga vägar, vi som hade klagat över betongvägarna i Tyskland tidigare längtade nästan dit för det här var fruktansvärt.

Vi rullade in mot Budapest och hade knappat in en camping på GPS:en. Efter bara en felkörning berättade apparaten att vi var framme. Vi var ju mitt i ett bostadsområde?  Det här stämmer inte sa vi men såg plötsligt en skymt av en husbil skymt av några träd. Det var kanske inte den finaste campingen men för att utforska Budapest var det kanon. Promenad avstånd in till centrum som vi vandrade runt i. Vi tog även en rundtur med buss och dagen efter en tur på Donau med en båt. Med cyklarnas hjälp letade vi oss till ett termalbad där vi enligt sägnen föryngrade oss  minst 10 år. Det varma vattnet kommer från källor och är mycket mineralrikt.  Det blev tre nätter här och campingen kostade ca 200:-/natt. Då ingick internet, duschar och elen.

Gatubild från Budapest Parlamentshuset Termalbad

Vi hade nu i planerna att fortsätta mot Kroatien och Dubrovnik men först skulle vi besöka Plitvice nationalpark. Vi passerade Balatonsjön och  låg en natt på en camping strax före Plivice och dagen därpå tog vi en heldag bland vattenfall och små sjöar. Fantastiskt fint och solen sken hela tiden

Plitvice nationalpark Plitvice nationalpark Plitvice nationalpark Plitvice nationalpark

Nu var vi badsugna och ville till havet och Kroatiska kusten verkade lockande. Vi kände även att Dubrovnik fick nog vänta ytterligare ett år så vi siktade på Split och tog sen kusten norrut och hittade en riktigt fin camping strax söder om Trogir. Här skulle vi stanna ett par nätter sa vi men pga magsjuka blev vi kvar fyra istället, men ljuvligare bad får man nog leta efter.

På plats i Trogir

Ljuvlig badstrand

även om  det var stenigt

Vidare norrut upp till Zadar där vi stannade på en stor camping ett par nätter. Sol och bad och vi bara latade oss. En cykeltur in till centrum för lite kvällsmat fick bli motionen. Rijeka blev nästa stopp. Där stod vi på den största campingen vi nån gång sett, men den var ändå riktigt bra. Fortfarande kanonväder men det blåste en del så vågorna gick höga, och det gjorde det lite svårt att bada för det är riktigt vassa stenar på botten här.

Stadsbild från Zadar Stadsbild från Zadar Solnedgång i Zadar

Vi körde vidare mot Pula och Fasana där vi skulle ge campingen Bi Village ett nytt försök. Den här gången trivdes vi bättre. Campingen har precis allt som tex frisör, resebyrå, affärer, massage, pooler (ett antal) restauranger osv. Efter ett par nätter ville vi ha sandstrand så vi drog vidare mot Italien och Camping Al Mare. Det blev ett besök i Venedig även i år, lika trevligt som tidigare men efter några timmar är man nöjd så vi tog en båt och åkte runt till bland öarna och gick iland på Murano.

Vacker hustru på sardellfestival i Faesana

Äldre trapp

Murano, en ö utanför Venedig

Hemfärden hade vi tänkt att åka via Grossglockner men tänkte om och sa att vi tar det på nervägen nåt annat år när man inte har en tid att passa. Vi skulle ju med en färja från Rostock till Trelleborg igen så det blev upp genom Brennerpasset istället.  Efter en natt på en parkering kom vi upp till Rostock.

Vi kom över till Sverige på Torsdagen och hade inte jättebråttom hem så det blev en sväng till Ullared. På kvällen hittade jag en gammal lumparkompis på facebook. Dom var också på väg hem efter en semestertur med deras husvagn och vi bestämde att vi skulle ses nästa dag i Lidköping. Det blev en mycket lyckad grillkväll den fredagen. Nu återstod bara sista milen hem till Borlänge och sommarens 4 veckor i husbilen var över.