Iran 2015

"Ska ni inte åka med till Iran, frågade Shirin. Det ska vi absolut var det spontana svaret så klart." Sagt och gjort så den 25 april 2015 lyfte vi från Arlanda. Vi flög med Iranair till Tehran där Shirins bror, Mohsen,stod och väntade på oss trots att det var mitt i natten. Han skjutsade oss till Hotell Esteghlal som ligger i norra Tehran. Det är en riktigt stor stad med ca 10 milj. invånare.

Rita var tvungen att ha håret täckt, inte visa armar eller ben. Hon måste även dölja rumpan med en klänning eller liknade och det var lite osäkert i början vad som accepterades och inte. Vi fick lära oss att i Tehran var det inte så kinkigt som det kan vara i andra delar av landet.

Rita framför entrén Jättefina rum
Utsikt från rummet över bergen i norr På väg ut första dagen

Första dagen tog vi en promenad i omgivningarna innan Pontus & Shirin kom och hämtade oss. Nu skulle vi på museum. Det blev ett militärmuseum, ett slott och ett fordonsmuseum.

Ute på upptäcktsfärd Hotellets Haft Sin
Ett irakiskt plan som blev nedsjkutet under kriget Rita & Shirin

Haft Sin betyder "Sju saker som börjar på S" och är en pyntning som som man har överallt vid nyår. Det är en skål med kryddor, en liten skål med pengar en liten kruka med växande gräs m.m. Man hade oftast även en skål med guldfiskar.

Dagen därpå var vi till en Bazar, in i en moské, där fick kvinnorna gå in i en sidodörr och se till att vara riktigt täckta. När det var dags att äta lunch for vi upp till en restaurang en bit upp i bergen där vi skulle träffa Shirins bror Mohsen med sin fru Faizhe och Shirins pappa med hans fru.

Nu blir det år 1394 Moskén vi besökte Bäst att täcka sig ordentligt
Samlade inför lunch Det gick att sitta ute men var lite kallt
Pontus fick en present av ägaren för att han lärt sig lite persiska Shirins pappa med sin fru Hemma hos Moshen & Faizhe

Nu var det dags att bege sig ner till Shiraz. Vi flög med Mahan Air och resan tog drygt en timme. När taxin rullade fram mot hotellet kom det ett Whow ur våra munnar. Shiraz hotell, ett 5-stjärningt hotell byggt uppe på en klippa, häftigt. Första kvällen var vi på en restaurang som hette Haft Khan, 7 våningar med olika teman på varje våning. En "guide" följde med runt och berättade om respektive våning och sen fick vi bestämma oss. Vi valde grillvåningen och maten var helt utomordentlig. Dag 2 fick vi en guidad visning av Shirins kompis Amir. Han kom med bil och hämtade oss på förmiddagen och lämnade av oss efter midnatt. Då hade vi sett mycket i gamla staden som bazarer, ett gammalt fängelse samt ätit glass i en mycket populär glassbar. På kvällen blev det middag på en traditionell restaurang med levande musik. Den låg 2 mil utanför staden.

Sista dagen var vi till Persepolis. Irans svar på Knossos. Vi bestämde oss i sista stund att ta en egen guide, nåt vi inte ångrade. På kvällen flög vi tillbaks till Tehran, nu skulle vi upp i bergen.

Utsikt över bergen från hotellet i Tehran Fint värre. Vårt rum i Shiraz Hotellets ena Haft Sin
Hotell Shiraz Utsikt över Shiraz Hotell Shiraz, kvällstid
Snyggt vattenfall Midddag på Haft Khan Lite relax i lobbyn
En vacker park vi besökte Amir bjöd på glass En av alla kryddaffärer
En bazar vi besökte Dags för lite fikapaus Rita vilar sig lite
Persian Gulf complex. Ett shoppingcenter med 3500 butiker. Restaurangen där vi åt middag Tur att dom hade golvvärme för det var kallt ute
Mat fick vi så vi var nöjda Och vi avslutade med vattenpipa Persepolis

Det blev en natt på "vårt" hotell sen bar det av med bil upp till Roof of Tehran. Där startade kabinbanan upp till toppen. Halvvägs upp bytte man korg och där passade vi på att käka lunch. Rita som är höjdrädd kunde t.o.m njuta av utsikten som var helt fantastisk även om det var lite dimma. När vi kom upp sa hom att det var ju tur att det inte var stolsliften vi skulle åka. Strax efter kom Mohsen och berättade att för att komma till hotellet var vi tvungen att ta just en sådan och nån minut senare satt vi även där. Nu var vi på ca 3900m höjd och ett litet hotell var allt som fanns. Vi checkade in och slöade lite, tog en promenad och åt middag. Nästa morgon sken solen från en klarblå himmel och det blev lite stjärtlappsrace. Superhäftigt att vara uppe bland topparna i fint väder och bara lite övriga besökare. Vid lunch tog vi plats i liften igen och åkte ner.

Kvällen avslutades med middag i Milad Tower, ett torn med roterande restaurang på 270m höjd. När vi kom tillbaks till hotellet hörde vi att bilarna började tuta, snart var det ett liv utan dess like. Det var alla som var ute och firade att ett avtal om slopade sanktioner hade skrivits under.

Följande dag blev det ett besök på centralstationen i Tehran, lite shopping samt ett besök i en nyanlagd park med en kanal som kom från bergen. Sista natten sov vi hemma hos Mohsen och Faizhe, taxin kom kl 03.00 och hämtade oss och en helt fantastkisk resa var till ända.

Kabinbanan upp på Tochal Lite dimma men häftigt Mellannivån där vi lunchade
Dag för mat Rita trotsar höjdrädslan Hotellets matsal
Vårt rum Rita far iväg Vackert väder dag 2
En förmiddagspromenad Rita i solen Lobbyn på fjällhotellet
I bakgrunden ser man Tehran Milad Tower Tehran centralstation
Resans sista parkbesök Middag hos Mohsen & Faizhe Resans sista Delster på flyget hem