Kroatien 2007

Första resan, en helt otrolig känsla kan jag lova. Vi hade alltså annonserat ut och sålt husvagnen, hittat, köpt och packat husbilen på 2 veckor och nu var vi på väg. Första natten blev ett vid eurostopen i Jönköping. Här serverades färskpotatis, sill med tillbehör och nubbe. Vi sov som stockar hela natten. Färjebiljett till Rostock från Trelleborg hade vi beställt i förväg och båten gick Måndag eftermiddag.

Nästa natt låg vi vid boardershopen i Rostock. Den här natten blev det inte många timmars sömn. Fullt med trafik hela natten och vi var nog först in på shopen nästa morgon, ivriga att komma iväg. Vi rullade på genom Tyskland och vid 23-tiden på kvällen var vi nere i norra Italien där vi låg en natt på en mack / lastbilsparkering.

Vi hade fått tips av en kompis som varit ner tidigare att Lido de Jesolo var kanon så dit styrde vi kosan med hjälp av TomTom som var installerat på handdatorn. Vi körde lite fel och hamnade på en camping i Cavallino, Al Mare hete den. Det här var precis vad vi drömt om, träd som gav skugga, havet på 100 meters avstånd sol & värme. Vi cyklade in till Jesolo flera kvällar, vi trivdes kanon. Campingen låg perfekt med gångavstånd till busshållplatsen. Där gick bussen till Punta Sabione där båten till Venedig väntade. Äntligen kom vi till Venedig, nåt som Rita väntat på i många år. Alla hade sagt att det var så otroligt dyrt där men gick man två gator upp från hamnen var det inte dyrare än i Jesolo.

Kroatien hade vi hört om och det ville vi ju testa så vips iväg ner till Pula. Vi hade fått med en bok med tips på campingplatser när vi köpte bilen och där fanns Bi Village i Fazana med. Väl på plats där så blev det mat på restaurangen och bad men den där riktigt trevliga känslan vi fått i Italien ville inte infinna sig. Vi packade ihop och åkte norrut igen. Skulle vi döma ut ett helt land direkt efter en natt på en camping? Vi stannade i Umag och checkade in på camping Stella Maris. Här blev vi kvar i 9 nätter. Vi blev även bekant med ett par från Ystad som vi umgicks en hel del med.

Efter detta kände vi att Kroatien skulle i återkomma till och nöjda vände vi hemåt efter 3 veckors solande.

Väl hemma i Borlänge packade vi bara om och skjutsade våra söner ner till Ronneby där dom skulle läsa på BTH under vintern. Det blev många mil första sommaren.